Skrevet av Pål Kaalaas
Manager i NoA Connect
Januar, 2023
Søkemotoroptimalisering er langt mer enn en teknisk sjargong – det er et verktøy som tiltrekker seg nye lesere og gir nye inntektsstrømmer. SEO serverer deg rett og slett lesere, lyttere og seere som før ikke har kunnet finne innholdet ditt.
I 2023 er kvalitetsinnhold nøkkelen for å lykkes inn mot Google og andre søkemotorer, men det er helt essensielt å bygge innholds-huset sitt på et sterkt SEO-fundament for å få solide resultater. For å si det enkelt: Ta tak i potensialet som ligger i SEO og få et trafikkløft inn mot nettsiden eller nettsidene tilknyttet bedriften din. Få innholdet ditt til topp tre av Googles søkeresultater, og bli belønnet med langt flere konverteringer - det være seg abonnementer, annonseklikk, videoavspillinger eller for den saks skyld noe helt annet.
Før vi går videre, la oss se kjapt på hva SEO faktisk er: et kraftig verktøy som alle med en nettside kan benytte seg av for å øke rekkevidde og engasjement på innholdet sitt.
I praksis er SEO rundt regnet 200 små og store justeringsmuligheter på en nettside innen innhold, struktur, teknisk og autoritet. Disse justeringene, eller for den saks skyld mangelen på dem, gir deg en god eller dårlig plassering i søkeresultater på alle vesentlige søkeord og -fraser knyttet til en spesifikk URL.
Disse justeringene er ment å bidra til en høyest mulig plasseringer i resultatene som folk får servert når de søker etter det de måtte ønske informasjon om, det være seg feriedestinasjoner, sykdomssymptomer, oppskrifter på glutenfritt knekkebrød eller navn og hendelser i nyhetene.
SEO må ikke forveksles med søkemotormarkedsføring (SEM), som innebærer å betale for annonser plassert over de organiske søkeresultatene. Det er de sistnevnte som SEO har innvirkning på.
Google er som en hver annen virksomhet i den forstand at de er avhengige av å levere kvalitet. Hvis en populær restaurant begynner å bruke billigere ingredienser av dårligere kvalitet, vil kundene ganske så kjapt forsvinne. På samme måte må Google sørge for at søkeresultatene er av høyest mulig kvalitet, for at ikke kundene skal ta turen til en annen søkemotor.
Google trenger rett og slett leverandører av kvalitetsinnhold. Leverer du kvalitet til Google, blir du belønnet fordi du fortjener det. Og hvis Google først stoler på deg og det du leverer fra deg, sitter du på en potensiell gullgruve.
LES MER OM BÅDE HVA SEO ER OG VIKTIGHETEN AV KVALITET FOR GOOGLE HER.
Du har garantert lagt merke til det selv når du har gjort et søk. De første to, tre eller fire resultatene som kommer opp er annonser (SEM). Så hvilken verdi ligger det egentlig å ligge “langt nedi der et sted”? Spørsmålet er legitimt, men heldigvis er svaret på om det har en verdi et stort “JA”.
Ligger man på førsteplass organisk, altså under annonsene, får man på snitt cirka 28 prosent av alle klikk på et spesifikt søk. Tar man med andre– og tredjeplassen organisk er det samme tallet over 50 prosent. Kilde: Advanced Web Ranking
Hver dag gjøres det enorme mengder norske søk rettet mot innhold norske medier byr på (eller kan by på), mest sannsynlig uten at mediet du driver eller jobber for dukker opp på veldig mye av det. Lysten på flere lesere? De ligger der, klare for å sankes inn med trål, men da må du legge ned SEO-innsatsen som kreves.
Når det gjelder å skape innhold av høy kvalitet, hvem bedre enn journalister? “Content is king”, er en setning de fleste journalister har kjennskap til, og hva SEO gjelder er virkelig innholdet konge i 2023. Innhold er helt essensielt for enhver vellykket SEO-strategi, og det som driver organisk trafikk til et nettsted.
Journalister er opplært i å dypdykke samt produsere overbevisende innhold som engasjerer leserne. Journalister vet hvordan man skal lage overskrifter som vekker oppmerksomhet samt skrive på en måte som holder på leserne. De forstår viktigheten av å bruke nøkkelord og uttrykk som vil hjelpe innholdet til å rangere høyere i søkeresultatene. Videre stoles nyhetssider ofte på av Google, på bakgrunn av blant annet historikk og ekspertise, noe som gjør disse til en flott plattform for innhold som svarer på google-brukeres søk. Kunnskap om de 200 elementene i søkemotoroptimalisering er imidlertid helt vesentlig hvis du vil få mest mulig ut av innholdet ditt. SEO er et komplekst felt som krever forståelse av alle aspekter rundt innholdskonstruksjon og de mange strategiene som støtter det opp fra alle sider.
Som journalist og/eller et mediehus, har du rett og slett “pole position” før løpet setter i gang, men seieren kommer gjennom kjennskap til banen, å lese konkurrentene dine, samt ha et sterkt lag i “pitten” som hjelper deg taktisk og strategisk. Det er akkurat DETTE SEO gjør for deg i kampen om klikkene organisk.
En SEO-strategi bør i 2023 ha en høy prioritet i din overordnede digitale markedsføringsplan. En langsiktig SEO-strategi er intet mindre enn avgjørende for suksessen til ethvert innholdsbasert nettsted. Ved å vurdere alle nøkkelkomponentene i SEO og planlegge fremover, kan du sikre at nettstedet ditt er optimalisert for søkemotorer og at innholdet ditt når riktig publikum.
Mangel på en solid SEO-strategi gjør at du ikke utnytter søkemotorers potensiale for å drive trafikk og engasjement til nettstedet ditt. På den andre siden kan en bunnsolid plan hjelpe deg med å prioritere riktig og få mest mulig ut av ressursene dine.
For å skape en effektiv, langsiktig SEO-strategi, er det viktig å gjennomføre en grundig søkeordsanalyse for å identifisere begrepene som målgruppen din bruker i søk. Du bør også fokusere på å skape høykvalitets-innhold som både er informativt og engasjerende, der behovene og interessene til søkerne imøtekommes.
Ved å ta alle disse faktorene i betraktning og kontinuerlig gjennomgå og foredle strategien, kan du posisjonere nettstedet ditt for langsiktig trafikksuksess fra søkemotorene.
Forbrukerjournalistikk er et godt eksempel på viktigheten av SEO for medier, fordi det innebærer å skrive om emner svært relevante for et stort antall søkere. Forbrukerjournalistikk dekker et bredt spekter av emner, for eksempel produktanmeldelser, shoppingguider, og økonomisk rådgivning. Sagt med andre ord: en utrolig effektiv måte å tiltrekke et stort antall besøkende.
En av de viktigste fordelene med forbrukerjournalistikk fra et SEO-perspektiv er at den ofte har lang holdbarhet, noe som betyr at det kan forbli relevant og tiltrekke seg søketrafikk i lang tid. Temaene som dekkes er ofte rettet mot for eksempel produkter, råd og tjenester, i stedet for å være bundet til en bestemt hendelse eller nyhetshistorie som fort kan bli utdatert.
En annen grunn til at forbrukerjournalistikk passer godt til SEO, er at innholdet er enkelt å oppdatere og holde ferskt. Ved regelmessig å publisere nytt innhold og oppdatere eksisterende artikler, kan man sikre at innholdet forblir relevant og verdifullt for publikum.
Viktigheten av å holde innhold tilgjengelig for alle kan ikke overvurderes når det gjelder SEO. Innhold som ligger bak en betalingsmur eller på annen måte er utilgjengelig for publikum, vil i i stor grad ikke rangere organisk, ettersom søkemotorer prioriterer innhold tilgjengelig for alle. I de få tilfellene man faktisk får en posisjon på innhold bak betalingsmur, vil søkere bli frustrerte over å møte en lukket artikkel, gå tilbake til søkeresultatene og finne seg et bedre alternativ.
LES MER OM HVORFOR SEO-ARBEIDET OFTE STOPPER OPP FOR BEDRIFTER