Solen går ned for Google Optimize

Hvis du ikke allerede har funnet en alternativ eksperimentasjons-plattform for Google Optimize, er det på tide å handle nå! Vi har satt sammen en sjekkliste over ting du bør vurdere når du velger riktig plattform for din virksomhet.

Skrevet av Samantha Gowran Farrier
Manager i NoA Connect

September, 2023

Tidligere i år kunngjorde Google at Google Optimize vil bli avviklet. Fra og med 30. september denne måneden vil derfor Google Optimize og Optimize 360 ikke lenger være tilgjengelige. Om du ikke har funnet et alternativ enda, bør du nå ta deg tid til å sette deg inn i dette, slik at du kan holde ditt optimaliseringsprogram i drift.

Det første du må gjøre, er å sørge for at du laster ned dine historiske data fra Google Optimize før 30. September for å unngå at du mister verdiful data.  Du finner instruksjon på hvordan dette kan gjøres her

Neste steg er å finne ut hvilket verktøy som passer best for å dekke behovene for din virksomhet. For å finne ut av dette har vi satt sammen en liste over viktige punkter å gå igjennom før du tar denne avgjørelsen, vi har også listet noen alternativer til Google Optimize.

 

Sjekkliste – hvilken optimaliseringsverktøy passer best for din virksomhet?

Det er avgjørende å velge en plattform som samsvarer med dine nettsiders spesifikke behov og hjelper deg med å effektivt nå dine optimaliseringsmål. Her er en sjekkliste over viktige faktorer å vurdere:

 

  1. Integreringsmuligheter: Kan plattformen integreres med nettstedet ditt og den tekniske infrastrukturen, inkludert analyseverktøy, CRM-systemer og markedsføringsplattformer? Her anbefaler vi at du involverer utviklingsteamet ditt.
  2. Eksperimenttyper: Støtter plattformen de eksperimentene du ønsker å gjennomføre?
  3. Personalisering: Hvor viktig er personalisering for bedriften din? Kan du tilpasse innhold og opplevelser for ulike brukersegmenter eller individuelle brukere?
  4. GDPR og personvern: Forsikre deg om at plattformen oppfyller GDPR- og gjeldende personvernlovgivning.
  5. Kostnad og prismodell: Evaluér prisstrukturen, inkludert eventuelle skjulte kostnader eller begrensninger basert på trafikkvolum. Her må du også ta hensyn til nettstedets trafikk og eksperiment-planene dine fremover.
  6. Skalerbarhet: Vil plattformen kunne håndtere økt trafikk og eksperimentering når nettstedet ditt vokser?
  7. Langsiktig kompatibilitet: Forsikre deg om at plattformen er i tråd med dine langsiktige mål for både eksperimentering og bedriften som helhet.

 

Alternativer til Google Optimize 

  1. Optimizely: Optimizely inngikk nylig et samarbeid med Google som en del av Google Analytics 4. Optimizely er en robust eksperiment- og personaliseringsplattform som tilbyr avansert A/B-testing, funksjonsflagging og robuste rapporteringsløsninger. Plattformen har et brukervennlig visuelt redigeringsverktøy for å opprette eksperimenter og målretting mot spesifikke målgrupper. Optimizelys rapporteringsløsninger gir god innsikt i eksperimentenes prestasjon, der du får en detaljert analyse og beregning av statistisk signifikans. Plattformen støtter også eksperimentering på servernivå for mer avanserte bruksområder, slik at du kan måle og optimalisere endringer på nettsiden din på både front-end og back-end.
  2. VWO (Visual Website Optimizely): VWO lanserte nylig en ny, gratis løsning som er spesielt utviklet for å imøtekomme behovene til Google Optimize-brukere. Plattformen tilbyr verktøy for både omfattende A/B-testing og konverteringsoptimalisering. Her får du et visuelt redigeringsverktøy som er lett å benytte, split URL-testing, multivariat analyse og funksjoner for personalisering. Plattformen tilbyr også heatmaps og skjermopptak av brukerøkter for analyse av brukeratferd.
  3. AB Tasty: AB Tasty tilbyr A/B-testing, split-testing, multivariat analyse og personaliseringsfunksjoner. Den har et visuelt redigeringsverktøy for å opprette eksperimenter og målrette disse mot spesifikke målgrupper. AB Tasty tilbyr også et bredt utvalg av målrettingsalternativer, inkludert geolokasjon, atferdsbasert målretting og tilpasset segmentering. I tillegg gir den robuste analyse- og rapporteringsverktøy for å hjelpe deg å ta datadrevne avgjørelser for å forbedre nettstedets prestasjon.

 

Om du har behov for rådgivning eller trenger hjelp med overgangen til ny plattform har vi bred kompetanse innen området. Kontakt vårt CRO-team for en uforpliktende kaffeprat!

Kontaktpersoner

Vil du lære mer om datadrevne kundeopplevelser og hva vi kan gjøre for deg og din bedrift? Send oss en mail så tar vi gjerne en kaffeprat.
samantha gorwan farrier noa connect
Samantha Gowran Farrier
Manager Ecommerce
ida engdal sollie noa connect
Ida Engdal Sollie
Senior Consultant
mimmi traheim noa connect
Mimmi Traheim
Senior Consultant

Ta kontakt med Kundereise-avdelingen

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram