Er ditt selskap klar for de nye Google Ads-endringene?

Fra mars 2024 må alle annonsører sikre aktivt samtykke for å spore konverteringer, benytte målgrupper og drive remarketing i Google Ads.

Skrevet av Christian Løvstad
Head of Analytics

Januar, 2024

Endringene vil gjelde for data fra nettsider, apper og dataopplastninger. Kravene vil også gjelde hvis du bruker Google Analytics data i Google-tjenester. Bakgrunnen for dette er at Digital Marketers Act (DMA) trer i kraft, noe som innfører strengere samtykkekrav for store digitale plattformer, inkludert Google.

Hva betyr dette for din virksomhet?

  • Implementering av CMP (Cookie Popup): En CMP (Cookie Management Platform) blir nødvendig, og den må inkludere to nye felt: 'ad_user_data' og 'ad_personalization'. Vær oppmerksom på at løsningen også må støtte Google Consent Mode.
  • Consent Mode Versjon 2: Det finnes nå to implementeringsalternativer: basic og advanced. Mens basic-modusen blokkerer all sporing ved avvisning av cookies, tillater advanced-modusen innsamling av anonymiserte data. Eksperter, som Simo Ahava, har imidlertid uttrykt bekymringer om GDPR-kompatibiliteten til advanced-modusen.
  • Oppdatering av Google Ads API: De som benytter seg av Google Ads API, typisk for funksjoner som Customer Match, må oppgradere til versjon 15. Dette krever teknisk kompetanse og bør planlegges i god tid.

Hva kan skje hvis jeg ikke implementerer dette?

Hvis du ikke implementerer disse tiltakene, vil du ikke lenger kunne benytte følgende funksjonaliteter i Google Ads:

  1. Du vil ikke lenger kunne spore konverteringer (Conversions)
  2. Du vil ikke lenger kunne benytte målgruppesegmenter eller remarketing (audiences)

Hvis du i dag benytter butikksalg (Store Sales), Kundematch (Customer Match), Call Conversions eller Enhanced Conversions for Leads, vil dette slutte å fungere hvis du ikke også oppgraderer Google Ads APIet til versjon 15. 

Vi er i aktiv dialog med Google for å få mer detaljert informasjon om disse endringene. I mellomtiden står vi klare til å hjelpe våre kunder med å forberede seg og sikre at deres markedsføringsstrategier er i tråd med de nye reglene.

For mer informasjon, se disse nyttige lenkene:

Ta gjerne kontakt om dere har spørsmål rundt dette eller ønsker veiledning. Vår prioritet er å sikre at dere er godt forberedt på disse endringene.

Kontaktpersoner

Vil du lære mer om tracking og hva vi kan gjøre for deg og din bedrift? Send oss en mail så tar vi gjerne en kaffeprat.
christian mathias løvstad noa connect
Christian Mathias Løvstad
Head of Analytics
hans christian vold noa connect
Hans Christian Vold
Senior Consultant
Julian Cæsar Andersen, Consultant, NoA Connect
Julian Cæsar Andersen
Consultant
marius andre thoresen noa connect
Marius Andre Thoresen
Consultant

Ta kontakt med oss

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram