CRO (Konverteringsoptimalisering)

Vårt team er eksperter på
konverteringsoptimalisering, og vi er dedikerte til å hjelpe deg med å forstå hva som skjer på nettstedet ditt. Vårt mål er å hjelpe deg med å ta datadrevne beslutninger for å gjøre kundereisen din mer lønnsom.

Hva er CRO?

CRO, eller konverteringsoptimalisering på norsk, handler om å forbedre kundeopplevelsen på nettsiden din. Ved å kartlegge kundereiser og identifisere og fjerne friksjonspunkter har CRO som hensikt å øke antall konverteringer på din nettside. Dette kan være alt fra kjøp av et produkt, registrering for et nyhetsbrev, eller utfylling av et skjema – alt ettersom hva ditt selskap sine målsetninger er.

Noen viktige begreper:

  • Konverteringsrate: Dette er prosentandelen av besøkende på et nettsted som fullfører et ønsket mål (som et kjøp) av det totale antall besøkende. En høy konverteringsrate indikerer en god og oversiktlig kundereise.
  • Gjennomsnittelig ordreverdi: Dette målet angir gjennomsnittlig verdi av hver ordre plassert av kunder. Det beregnes ved å dele total inntekt med antall solgte ordre og brukes til å vurdere effektiviteten av salgs- og markedsføringsstrategier.
  • CLV (Customer Lifetime Value): Dette er en prognose av den totale verdien en bedrift kan forvente å tjene fra en kunde gjennom hele forholdet. CLV hjelper bedrifter å forstå hvor mye de bør investere i å opprettholde og utvide forholdet til eksisterende kunder.

Hvorfor er CRO viktig?

For å få mest mulig ut av den eksisterende trafikken på din nettside er det viktig å ta datadrevne beslutninger. Enhver nettside har som regel en målsetning for trafikken de tiltrekker seg – enten dette er å informere kundene eller få dem til å gjøre en spesifikk handling. I tillegg har trafikken du får til nettsiden din en kostnad, i form av tid eller penger. Derfor er det viktig å få mest mulig ut av enhver besøkende som lander på ditt domene, og det er nettopp her spiller en viktig rolle.

CRO handler om å få mest mulig ut av den eksisterende trafikken på nettsiden din. Prosessen starter med å forstå brukeratferd og identifisere mulige hindringer eller barrierer som kan påvirke konverteringsraten negativt. For å forstå brukeradferd og identifisere mulige hindringer eller barrierer kan man for eksempel bruke verktøy som Hotjar.

Å ha en god forståelse av brukere er avgjørende for å forbedre brukeropplevelsen på ethvert nettsted. CRO innebærer testing og analyse av data for å identifisere hva som fungerer best og for å ta datadrevne beslutninger og minimere risikoen for feil. 

 

Hvordan fungerer CRO i praksis?

La oss ta for oss et eksempel:

Du driver en nettside som selger sko. Nettsiden får 1,000 besøkende hver eneste dag. 1% av dine besøkende ender opp med å handle (konvertere), og i gjennomsnitt bruker kjøpende kunder 350 kroner (Gjennomsnittelig ordreverdi).

 

I øyeblikket omsetter nettbutikken for: 1% * 1,000 * 350 kr = 3,500 kr per dag.

 

Ved hjelp av CRO kan man optimalisere nettsiden ytterligere ved å forstå brukeradferd og testing. Se for deg at man ved hjelp av testing identifiserte at kunder er mer tilbøyelige til å kjøpe produkter som følge av å endre farge på «Kjøp nå»-knappen og at kunder legger til flere produkter i handlekurven som følge av bedre produktanbefalinger. Om tiltakene for eksempel øker konverteringsraten fra 1 – 1,5% og gjennomsnittelig ordreverdi fra 350 kr til 400 kr ser regnestykket helt annerledes ut:

 

Nå omsetter nettbutikken din for: 1,5% * 1,000 * 400 kr = 6,000 kr per dag.

 

Dermed kan CRO være med på å øke lønnsomheten til din virksomhet ved å ta gode datadrevne beslutninger!

 

Gjør kundereisen din mer lønnsom

Systematisk arbeid med kundereisen gjennom kontinuerlig webanalyse og testing, vil sikre at virksomheten får mer verdi fra eksisterende trafikk og øke kundens customer lifetime value (CLV). CRO bidra til følgende: 
 

  • Forstå hva som skjer på nettstedet ditt
  • Forstå hvorfor markedsføringsaktivitetene leverer som de gjør
  • Møte forretnings-KPIer
  • Gjøre kundereisen din mer lønnsom
  • Ta datadrevne beslutninger
  • Gjøre prioriteringer basert på innsikt
  • Oppnå ønsket adferdsendring
  • Skape langsiktig vekst

Hvordan vi kan hjelpe din bedrift med CRO?

Vi jobber tett sammen med kunde for å definere omfang, en tydelig strategi, samt prosess. Vi skreddersyr våre leveranser basert på dine forretningsmål eller behov;  

  1. Vi hjelper deg å forstå hvorfor markedsføringsaktivitetene dine leverer som de gjør.
  2. Vi identifiserer og analyserer kundereisen på din nettside, identifiserer friksjonspunkter og løsninger. 
  3. Vi arbeider alltid mot kundesentrisk vekst. Vi bruker CRO som fagområde for å hjelpe deg med å nå dine mål.

Hvordan vi jobber

Vi jobber systematisk med å optimalisere den digitale kundereisen. Vi skreddersyr CRO-prosessen for å møte bedriftens behov og størrelse.

  1. Behovsanalyse: Vi starter med en workshop for å kartlegge dine forretningsbehov og utfordringer. Vi skaffer oss en god forståelse av din bransje, konkurrenter og din bedrift.  ​
  2. Innsikt og analyse: Gjennom kvantitativ og kvalitativ forskning vil vi identifisere muligheter for konverteringsoptimalisering. Vi setter kunden i fokus. Vi gjennomfører en trakt- og brukeratferds-analyse for å forstå hva som driver, motiverer og stopper brukere.​
  3. Strategi og kartlegging av digitale kundereiser: Vi hjelper deg med digital vekst, vi kartlegger den digitale kundereisen opp mot dine forretningsmål og utforsker muligheter basert på innsikt.​
  4. Hypoteser: Sammen genererer vi ideer og hypoteser for testing basert på innsikt. Vi lager en fremdriftsplan og prioriterer eksperimentene.
  5. Eksperimenter: Vi setter opp eksperimenter sammen med UX-designere og utviklere. Testen kan være i form av bruker- eller AB-tester.  ​
  6. Evaluering og implementering: Vi analyser, vurdere og dokumenterer testresultater. Vi hjelper deg prioritere ressurser og lage en plan for implementering eller videre testing. Vi lager dokumentasjon på alle testresultater. ​

 

Ofte stilte spørsmål om konverteringsoptimalisering

 

Hva er konverteringsoptimalisering (CRO)?

CRO er prosessen med å forbedre kundeopplevelsen på nettsiden din for å øke antallet konverteringer. Dette kan variere fra kjøp av produkter til registrering for et nyhetsbrev.

Hvorfor er CRO viktig for en bedrift?

CRO er viktig for å maksimere verdien av trafikken på nettsiden din. Ved å forstå og forbedre brukeropplevelsen, kan en bedrift øke lønnsomheten og oppnå bedre konverteringsrater.

Hvilke hovedbegreper er viktige i CRO?

Viktige begreper inkluderer konverteringsrate, gjennomsnittlig ordreverdi og Customer Lifetime Value (CLV). Disse indikerer effektiviteten av nettsiden og kundeengasjement.

Ta kontakt med CRO-avdelingen

(Du kan lese mer om vår personvernerklæring her)

Kontaktpersoner

Vil du lære mer om datadrevne kundeopplevelser og hva vi kan gjøre for deg og din bedrift? Send oss en mail så tar vi gjerne en kaffeprat.
ida engdal sollie noa connect
Ida Engdal Sollie
Senior Consultant
mimmi traheim noa connect
Mimmi Traheim
Senior Consultant

Alle tjenester for datadrevne kundeopplevelser

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram