Mange kjenner til begrepet “SEM” og at det er viktig innen datadrevet markedsføring. Men hva betyr det egentlig? SEM står for Search Engine Marketing, eller søkeordsmarkedsføring på norsk. Det vil si at aktører har mulighet til å by på søkeord de ønsker bedre synlighet på. Hvilke aktører som faktisk får vist annonsene avgjøres på bakgrunn av to faktorer:
Annonsene kan vises enten i tradisjonelt tekstformat eller i form av produktbilde og pris, hvis det er en shoppingannonse.
Shoppingannonser (product listing ads) settes opp enten via en produkt-feed eller en API-kobling, og lar annonsøren vise frem produktsortiment direkte i Google og Bing med produktbilder, lagerstatus og pris, alt hentet fra egne nettsider.
Man kan annonsere både gjennom Google Ads og Microsoft Ads (Bing), der begge aktørene også har tilgang til flere søkepartnere og derfor dekker mange forskjellige søkemotorer, for eksempel Duckduckgo.
Betalte søkeord er en av de viktigste faktorene for å både skape kjennskap til produkter gjennom en kategori, eller for å oppnå konverteringer i form av salg. I NoA Connect jobber vi kontinuerlig med å bygge, strukturere og optimalisere strategier for våre kunder ved å alltid være tilstede. I tillegg sørger vi for at budsjetter og bud blir overholdt og optimalisert. Vi jobber alltid for å oppnå mest mulig effekt fra kundens midler.