Skrevet av Pål Kaalaas og Lene Møll
Senior SEO Consultants
Oktober, 2022
Kanskje har dere hatt en SEO-spesialist internt eller jobbet med et byrå, uten at det gav synlige resultater. Uansett bakgrunn ser vi ofte de samme utfordringene gå igjen hos mange bedrifter. Vi har derfor tatt for oss noen av de vanligste problemstillingene og hva som kan gjøres for å løse dem.
Men først av alt: hvorfor er egentlig arbeid med søkemotoroptimalisering så viktig? Litt forenklet kan man si at SEO tidligere i stor grad handlet om å bruke søkeord og bygge lenker. I dag jobber vi med SEO i et mye større perspektiv, for å skape gode brukeropplevelser. Gjennom innsiktsarbeid og analyser finner vi verdifull informasjon om brukeres søke- og handlingsmønstre, som kan brukes til å lage innhold som treffer kundenes behov. Dette er kunder som aktivt søker etter produkter og tjenester bedriften kan tilby, og som derfor ligger tett opp mot konvertering. Og som vi alle vet er konverteringer, det være seg kjøp, salg, påmelding til nyhetsbrev, videre deling av innhold eller noe helt annet, selve essensen i en hver nettside.
Ordet søkeordsanalyse brukes om et bredt spekter rapporter. Fra helt enkle regneark som viser hvor mange som i snitt søker på et gitt ord eller frase, til innsiktsfulle rapporter som sier noe om hvordan man ligger plassert i et google-søk, hvilken intensjon søkeren har, kundereise, sesongvariasjoner, konkurrentnivå med mer. Da er det lett å bli overveldet. Analysen kan være for enkel… og den kan være for detaljert. Ofte er problemet at det kan være vanskelig å komme videre til neste SEO-steg.
Dette er en klassisk problemstilling. Kanskje noen internt visste hvordan man skulle hente ut data som sier hva kundene søker på, eller så var det et byrå som tok seg godt betalt for å levere en enkel rapport.
Det er også lett å tro at fordi man fikk en god karakter i et gratis SEO-analyseprogram, så har man gjort det som gjøres kan. Det er dessverre feil. En slik rapport gir deg kun toppen av isfjellet, og uten en ressurs til å håndtere dataen og se videre handlingsmønster, er den tilnærmet verdiløs.
For at en søkeordsanalyse skal ha god verdi, er det arbeidet som følger i etterkant og over tid som vil være avgjørende for om man får resultater eller ikke. Det er helt essensielt at man jobber med en langsiktig plan og en dedikert ressurs. Enten internt, eller eksternt i form av en konsulent fra et byrå. Det hjelper heller lite at et byrå gir en rapport over alt som må og bør forbedres hvis ikke det er tiltenkt en plan for hvordan dette skal løses.
SEO handler i bunn og grunn om å skape gode kundeopplevelser som oppfyller søkernes intensjoner, med en teknisk løsning i bunn som kan forstås av søkemotorer. Dette krever samspill på rekke områder innad i bedriften, som dataanalyse (oppsett og justering av tracking), branding (hva kan vi skrive), utvikling (rette opp i problemer), ledelse (få ekstra ressurser), juridisk (hva kan vi ikke skrive)... Ofte blir beslutninger som trengs for å komme videre i arbeidet liggende uavklart fordi det er vanskelig å strukturere et slikt samspill og sette en konkret verdi på det, uten god kunnskap om søkemotoroptimalisering.
Det finnes ikke én enkel løsning på “hvordan å bli best på SEO”, men mulighetene er likevel mange. Det handler å anerkjenne at SEO er et utfordrende fagfelt og krever tid, dedikasjon samt kontinuerlig- og langsiktig arbeid. For bedrifter som har mulighet til å ansatte en SEO-ressurs så er det fantastisk, men for de aller fleste er dette en stilling som ikke priorities. Et alternativ kan være å leie inn en konsulent som kan bistå, være fullt dedikert til å avdekke utfordringene og faktisk gjøre noe med den konverterende SEO-dataen.
Husk også at en ekstern ressurs er en investering i ansattes utdanning. Ekstern kunnskap avdekker utfordringer og viderefører samtidig lærdom på hvordan enkle og nåværende midler kan optimaliseres og benyttes for å skape økt vekst og profitt.
SEO er en av de mest undervurderte kommunikasjonsmulighetene vi sitter på i dagens digitale verden, og ikke minst - det er helt gratis! Google og andre søkemotorer plasserer deg øverst i søk fordi du leverer en teknisk solid nettside med solid kundereise og relevant innhold. Med andre ord: Fordi du fortjener det.
Ta gjerne kontakt med oss om du ønsker en uforpliktende prat om SEO, eller andre digitale tjenester vi kan bidra med for din bedrift.