Skrevet av Christian Løvstad
Head of Analytics
Januar, 2024
Endringene vil gjelde for data fra nettsider, apper og dataopplastninger. Kravene vil også gjelde hvis du bruker Google Analytics data i Google-tjenester. Bakgrunnen for dette er at Digital Marketers Act (DMA) trer i kraft, noe som innfører strengere samtykkekrav for store digitale plattformer, inkludert Google.
Hvis du ikke implementerer disse tiltakene, vil du ikke lenger kunne benytte følgende funksjonaliteter i Google Ads:
Hvis du i dag benytter butikksalg (Store Sales), Kundematch (Customer Match), Call Conversions eller Enhanced Conversions for Leads, vil dette slutte å fungere hvis du ikke også oppgraderer Google Ads APIet til versjon 15.
Vi er i aktiv dialog med Google for å få mer detaljert informasjon om disse endringene. I mellomtiden står vi klare til å hjelpe våre kunder med å forberede seg og sikre at deres markedsføringsstrategier er i tråd med de nye reglene.
For mer informasjon, se disse nyttige lenkene:
Ta gjerne kontakt om dere har spørsmål rundt dette eller ønsker veiledning. Vår prioritet er å sikre at dere er godt forberedt på disse endringene.