CRO, eller konverteringsoptimalisering på norsk, handler om å forbedre kundeopplevelsen på nettsiden din. Ved å kartlegge kundereiser og identifisere og fjerne friksjonspunkter har CRO som hensikt å øke antall konverteringer på din nettside. Dette kan være alt fra kjøp av et produkt, registrering for et nyhetsbrev, eller utfylling av et skjema – alt ettersom hva ditt selskap sine målsetninger er.
For å få mest mulig ut av den eksisterende trafikken på din nettside er det viktig å ta datadrevne beslutninger. Enhver nettside har som regel en målsetning for trafikken de tiltrekker seg – enten dette er å informere kundene eller få dem til å gjøre en spesifikk handling. I tillegg har trafikken du får til nettsiden din en kostnad, i form av tid eller penger. Derfor er det viktig å få mest mulig ut av enhver besøkende som lander på ditt domene, og det er nettopp her spiller en viktig rolle.
CRO handler om å få mest mulig ut av den eksisterende trafikken på nettsiden din. Prosessen starter med å forstå brukeratferd og identifisere mulige hindringer eller barrierer som kan påvirke konverteringsraten negativt. For å forstå brukeradferd og identifisere mulige hindringer eller barrierer kan man for eksempel bruke verktøy som Hotjar.
Å ha en god forståelse av brukere er avgjørende for å forbedre brukeropplevelsen på ethvert nettsted. CRO innebærer testing og analyse av data for å identifisere hva som fungerer best og for å ta datadrevne beslutninger og minimere risikoen for feil.
La oss ta for oss et eksempel:
Du driver en nettside som selger sko. Nettsiden får 1,000 besøkende hver eneste dag. 1% av dine besøkende ender opp med å handle (konvertere), og i gjennomsnitt bruker kjøpende kunder 350 kroner (Gjennomsnittelig ordreverdi).
I øyeblikket omsetter nettbutikken for: 1% * 1,000 * 350 kr = 3,500 kr per dag.
Ved hjelp av CRO kan man optimalisere nettsiden ytterligere ved å forstå brukeradferd og testing. Se for deg at man ved hjelp av testing identifiserte at kunder er mer tilbøyelige til å kjøpe produkter som følge av å endre farge på «Kjøp nå»-knappen og at kunder legger til flere produkter i handlekurven som følge av bedre produktanbefalinger. Om tiltakene for eksempel øker konverteringsraten fra 1 – 1,5% og gjennomsnittelig ordreverdi fra 350 kr til 400 kr ser regnestykket helt annerledes ut:
Nå omsetter nettbutikken din for: 1,5% * 1,000 * 400 kr = 6,000 kr per dag.
Dermed kan CRO være med på å øke lønnsomheten til din virksomhet ved å ta gode datadrevne beslutninger!
Systematisk arbeid med kundereisen gjennom kontinuerlig webanalyse og testing, vil sikre at virksomheten får mer verdi fra eksisterende trafikk og øke kundens customer lifetime value (CLV). CRO bidra til følgende:
Vi jobber tett sammen med kunde for å definere omfang, en tydelig strategi, samt prosess. Vi skreddersyr våre leveranser basert på dine forretningsmål eller behov;
Vi jobber systematisk med å optimalisere den digitale kundereisen. Vi skreddersyr CRO-prosessen for å møte bedriftens behov og størrelse.
CRO er prosessen med å forbedre kundeopplevelsen på nettsiden din for å øke antallet konverteringer. Dette kan variere fra kjøp av produkter til registrering for et nyhetsbrev.
CRO er viktig for å maksimere verdien av trafikken på nettsiden din. Ved å forstå og forbedre brukeropplevelsen, kan en bedrift øke lønnsomheten og oppnå bedre konverteringsrater.
Viktige begreper inkluderer konverteringsrate, gjennomsnittlig ordreverdi og Customer Lifetime Value (CLV). Disse indikerer effektiviteten av nettsiden og kundeengasjement.