Studentsamskipnaden SiO får innsikten de trenger for å forstå brukeratferd på nettsiden
Data og Analyse-teamet i NoA Connect, i samarbeid med NoA Ignite Norge, har gjennomført et Business Intelligence-prosjekt for å gi Studentsamskipnaden SiO dypere innsikt i studentenes brukeratferd på nettsiden deres. Prosjektet inkluderte oppsett av sporing, håndtering av datastrømmer, samt utvikling av dashbord for å visualisere data og gi verdifull innsikt for ulike forretningsområder.
Problemstillingen
SiO leverer et bredt spekter av tjenester til studenter i Oslo-området, inkludert studentboliger, helsetjenester, treningsfasiliteter med SiO Athletica, serveringstilbud, og mer.
De kom til oss med et ønske om å bli mer datadrevet. Målet var å forstå studentenes atferd på nettsiden og å kunne tilby best mulige tjenester til studentene. Med kvantitative data på bruksmønstre er det lettere å skape gode brukeropplevelser.
«Vi trenger å spore effekten av endringer på nettsiden.» «Hva slags innhold, struktur og design engasjerer brukerne og skaper best resultat?» – Nøkkelpunkt hos Studentsamskipnaden SiO før prosjektet.
Løsningen: Et Business Intelligence-prosjekt
Etter å ha forstått kundens behov utviklet vi en løsning som fokuserte på det som virkelig var viktig for Studentsamskipnaden SiO – å identifisere hvor brukere faller av i ulike prosesser på nettsiden. Målet var å forbedre studentenes brukeropplevelse og gjøre det mulig for Studentsamskipnaden SiO å måle effekten av justeringer, i tråd med deres mål.
Ved hjelp av Google Tag Manager og Google Analytics satte vi opp sporing for å samle data om brukeratferd på nettsiden. Dette oppsettet fulgte beste praksis innen personvern og datainnsamling.
Deretter visualiserte vi dataene ved å bruke Google Looker Studio, og skapte skreddersydde dashbord som gjorde det enkelt for Studentsamskipnaden SiO å få innsikt i brukeratferd og nettsidens ytelse. Dashbordene ble utviklet i tett samarbeid med kunden for å sikre at de var intuitive og relevante for ulike brukergrupper og tjenesteområder i organisasjonen.
For mer informasjon, se disse nyttige lenkene:
Ta gjerne kontakt om dere har spørsmål rundt dette eller ønsker veiledning. Vår prioritet er å sikre at dere er godt forberedt på disse endringene.