Studentsamskipnaden SiO får innsikten de trenger for å forstå brukeratferd på nettsiden

Data og Analyse-teamet i NoA Connect, i samarbeid med NoA Ignite Norge, har gjennomført et Business Intelligence-prosjekt for å gi Studentsamskipnaden SiO dypere innsikt i studentenes brukeratferd på nettsiden deres. Prosjektet inkluderte oppsett av sporing, håndtering av datastrømmer, samt utvikling av dashbord for å visualisere data og gi verdifull innsikt for ulike forretningsområder.

Problemstillingen

SiO leverer et bredt spekter av tjenester til studenter i Oslo-området, inkludert studentboliger, helsetjenester, treningsfasiliteter med SiO Athletica, serveringstilbud, og mer.

De kom til oss med et ønske om å bli mer datadrevet. Målet var å forstå studentenes atferd på nettsiden og å kunne tilby best mulige tjenester til studentene. Med kvantitative data på bruksmønstre er det lettere å skape gode brukeropplevelser.


«Vi trenger å spore effekten av endringer på nettsiden.» «Hva slags innhold, struktur og design engasjerer brukerne og skaper best resultat?» – Nøkkelpunkt hos Studentsamskipnaden SiO før prosjektet.

Løsningen: Et Business Intelligence-prosjekt

Etter å ha forstått kundens behov utviklet vi en løsning som fokuserte på det som virkelig var viktig for Studentsamskipnaden SiO – å identifisere hvor brukere faller av i ulike prosesser på nettsiden. Målet var å forbedre studentenes brukeropplevelse og gjøre det mulig for Studentsamskipnaden SiO å måle effekten av justeringer, i tråd med deres mål.

Ved hjelp av Google Tag Manager og Google Analytics satte vi opp sporing for å samle data om brukeratferd på nettsiden. Dette oppsettet fulgte beste praksis innen personvern og datainnsamling.

Deretter visualiserte vi dataene ved å bruke Google Looker Studio, og skapte skreddersydde dashbord som gjorde det enkelt for Studentsamskipnaden SiO å få innsikt i brukeratferd og nettsidens ytelse. Dashbordene ble utviklet i tett samarbeid med kunden for å sikre at de var intuitive og relevante for ulike brukergrupper og tjenesteområder i organisasjonen.

Resultatet: Bedre beslutningsgrunnlag for Studentsamskipnaden SiO

Prosjektet har resultert i et dashbord som gir Studentsamskipnaden SiO omfattende innsikt i studentenes brukeratferd på nettsiden. Nå kan de ta mer informerte, datadrevne beslutninger om brukerreisen, innholdsstrategi og design.

«Nettsiden er vårt ansikt ut mot studentene. Det er der de får tilgang til alle tjenestene våre. Datadrevet innsikt om hvordan studentene bruker sio.no gjør at vi kan legge enda bedre til rette for gode brukeropplevelser i vår viktigste kanal.” «Samarbeidet med NoA Connect var effektivt og målrettet, og den faglige ressursen var kunnskapsrik og lett å jobbe med.» – Iselin Bråten Yucedag, markedsansvarlig digitale flater i Studentsamskipnaden SiO.

Vi har også sørget for opplæring og støtte, slik at Studentsamskipnaden SiO kan bruke dashbordet effektivt i fremtiden.

For mer informasjon, se disse nyttige lenkene:

Ta gjerne kontakt om dere har spørsmål rundt dette eller ønsker veiledning. Vår prioritet er å sikre at dere er godt forberedt på disse endringene.

Connect with us

(Du kan lese mer om vår personvernerklæring her)