Er ditt selskap klar for de nye Google Ads-endringene?

Fra mars 2024 må alle annonsører sikre aktivt samtykke for å spore konverteringer, benytte målgrupper og drive remarketing i Google Ads.

Skrevet av: Christian Løvstad

Artikkel | Data og analyse

01/24

Endringene vil gjelde for data fra nettsider, apper og dataopplastninger. Kravene vil også gjelde hvis du bruker Google Analytics data i Google-tjenester. Bakgrunnen for dette er at Digital Marketers Act (DMA) trer i kraft, noe som innfører strengere samtykkekrav for store digitale plattformer, inkludert Google.

Hva betyr dette for din virksomhet?

  • Implementering av CMP (Cookie Popup): En CMP (Cookie Management Platform) blir nødvendig, og den må inkludere to nye felt: ‘ad_user_data’ og ‘ad_personalization’. Vær oppmerksom på at løsningen også må støtte Google Consent Mode.
  • Consent Mode Versjon 2: Det finnes nå to implementeringsalternativer: basic og advanced. Mens basic-modusen blokkerer all sporing ved avvisning av cookies, tillater advanced-modusen innsamling av anonymiserte data. Eksperter, som Simo Ahava, har imidlertid uttrykt bekymringer om GDPR-kompatibiliteten til advanced-modusen.
  • Oppdatering av Google Ads API: De som benytter seg av Google Ads API, typisk for funksjoner som Customer Match, må oppgradere til versjon 15. Dette krever teknisk kompetanse og bør planlegges i god tid.

Hva kan skje hvis jeg ikke implementerer dette?

Hvis du ikke implementerer disse tiltakene, vil du ikke lenger kunne benytte følgende funksjonaliteter i Google Ads:

  1. Du vil ikke lenger kunne spore konverteringer (Conversions)
  2. Du vil ikke lenger kunne benytte målgruppesegmenter eller remarketing (audiences)

Hvis du i dag benytter butikksalg (Store Sales), Kundematch (Customer Match), Call Conversions eller Enhanced Conversions for Leads, vil dette slutte å fungere hvis du ikke også oppgraderer Google Ads APIet til versjon 15.

Vi er i aktiv dialog med Google for å få mer detaljert informasjon om disse endringene. I mellomtiden står vi klare til å hjelpe våre kunder med å forberede seg og sikre at deres markedsføringsstrategier er i tråd med de nye reglene.

For mer informasjon, se disse nyttige lenkene:

Ta gjerne kontakt om dere har spørsmål rundt dette eller ønsker veiledning. Vår prioritet er å sikre at dere er godt forberedt på disse endringene.