Er ditt selskap klar for de nye Google Ads-endringene?
Fra mars 2024 må alle annonsører sikre aktivt samtykke for å spore konverteringer, benytte målgrupper og drive remarketing i Google Ads.
Skrevet av: Christian Løvstad
Artikkel | Data og analyse
01/24
Endringene vil gjelde for data fra nettsider, apper og dataopplastninger. Kravene vil også gjelde hvis du bruker Google Analytics data i Google-tjenester. Bakgrunnen for dette er at Digital Marketers Act (DMA) trer i kraft, noe som innfører strengere samtykkekrav for store digitale plattformer, inkludert Google.
Hva betyr dette for din virksomhet?
Hva kan skje hvis jeg ikke implementerer dette?
Hvis du ikke implementerer disse tiltakene, vil du ikke lenger kunne benytte følgende funksjonaliteter i Google Ads:
Hvis du i dag benytter butikksalg (Store Sales), Kundematch (Customer Match), Call Conversions eller Enhanced Conversions for Leads, vil dette slutte å fungere hvis du ikke også oppgraderer Google Ads APIet til versjon 15.
Vi er i aktiv dialog med Google for å få mer detaljert informasjon om disse endringene. I mellomtiden står vi klare til å hjelpe våre kunder med å forberede seg og sikre at deres markedsføringsstrategier er i tråd med de nye reglene.
For mer informasjon, se disse nyttige lenkene:
Ta gjerne kontakt om dere har spørsmål rundt dette eller ønsker veiledning. Vår prioritet er å sikre at dere er godt forberedt på disse endringene.