Tracking og analyse

Tracking og analyse er grunnmuren for å jobbe datadrevet og resultatbasert i digitale kanaler.

Hvorfor er tracking viktig?

Utviklingen av digitale markedskanaler har sitt utspring fra en ting - dets evne til å skape målbare resultater gjennom måling og analyse. Det handler om alt fra å kunne måle hvor mange som har sett annonsen og hvor mange som har klikket på den, til at salgs- og profittmål kan kobles tettere opp mot forretningsmål.  Analyse eralltid utgangspunktet for strategiene vi legger og jobben vi gjør.

Tracking i digitale kanaler - hva er det egentlig? 

Når vi snakker om tracking med kunder, er det først og fremst tematikk rundt hvordan de implementerer tracking på sine nettsider. Dette er kodebiter på nettsiden som gjør det mulig å: 

  • Analysere trafikk, adferd og salg på nettsiden, ved hjelp av analyseplattformer som Google Analytics, Matomo og lignende. 
  • Spore salg og verdifulle handlinger, som gjør det mulig å dra nytte av algoritmene og automatisering i annonseplattformene. For eksempel Google Ads og Facebook Ads manager. 

Dette samles helst i en plattform som kan håndtere dette effektivt på tvers av flere kanaler. På den måten trenger man ikke støtte fra utviklere for å publisere endringer hver gang man gjør justeringer. Den vanligste løsningen for dette er Google Tag Manager. 

Andre elementer relatert til sporing som vi har dialog med kunder om er Offline conversions, Server side tracking, App tracking. 

Kontaktperson

Vil du lære mer om tracking og hva vi kan gjøre for deg og din bedrift? Send oss en mail så tar vi gjerne en kaffeprat.
christian mathias løvstad noa connect
Christian Mathias Løvstad
Head of Analytics

Se alle tjenester fra NoA Connect

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram