Hvorfor er SEO viktig for din bedrift?

Har du spurt deg selv "Hvorfor er SEO viktig for min bedrift"? I denne artikkelen gir vi deg svaret.

Publisert: Mars 2022

Du har sikkert sett det selv når du gjennomfører et googlesøk, uavhengig av hva du trenger informasjon om: Det dukker opp et par annonser i toppen, for så å følges av det man kaller for organiske søkeresultater. Sistnevnte er de nettsidene som vises fram fordi Google selv anser dem for å levere best informasjon på et spesifikt søkeord. En slik plassering kan man ikke betale seg til, og trafikken man får herfra er gratis.

SEO er, enkelt forklart, oppskriften for å få Google til å forstå at akkurat din nettside skal ligge i toppen på de ubetalte søkeresultatene som er viktige for dine tjenester.

 

Nå tusenvis av potensielle kunder med SEO

La oss bruke frisøryrket som eksempel: Hver måned er det på snitt over 9000 personer som spesifikt søker på “frisør oslo” i Google. På generell basis kan man konstatere at disse søkerne vet hvilken tjeneste de er ute etter, men ikke spesifikt hvilken frisør de skal benytte seg av. Vet man dette vil et søk mest sannsynlig ikke finne sted, eller være spesifisert mot frisørsalongen man pleier å gå til.

Det betyr at en helt vanlig frisørsalong i Oslo har en teoretisk mulighet til å nå flere tusen potensielle kunder hver måned, men da må man inneha en topplassering i søkeresultatene, enten gjennom et organisk resultat eller en betalt annonse.

Man kan gjerne si at SEO er spesielt viktig for å nå dem som vet HVA de er ute etter, men ikke har bestemt seg for HVEM de skal gå for.

Stiller du nå spørsmålet om hvilket potensiale som kan ligge her for dine tjenester, så vil du ha svaret på hvorfor arbeid med SEO er en solid investering også for deg.

Ønsker man virkelig å lykkes i søk bør man forøvrig ha en strategi som innebærer både betalt og organisk. Noen velger tross alt å trykke seg rett inn på den første annonsen de ser, mens andre lar øynene gli ned til de organiske resultatene.

Ser vi spesifikt på søkefrasen “frisør oslo” går 51% av klikkene til organisk, 11% til betalt, 5% bruker begge og 33% klikker ikke videre fra søket. (Kilde: Ahrefs – Mars 2022)

Så som du sikkert forstår er det å få organiske toppresultater i Google på “dine” søkeord en potensiell gullgruve. Og det er her SEO kommer inn.

 

Hvordan bestemmer Google plasseringene?

Når Google skal bestemme hvilke nettsider som skal ligge øverst i søkeresultatene, baserer søkemotoren dette på haugevis av faktorer. Alt fra at siden er rask å laste, til at den har godt og relevant innhold på ett eller flere spesifikke søkeord. Til sammen er det rundt regnet 200 forskjellige punkter som sjekkes av på Googles liste, for så at det blir tatt en avgjørelse på hvilke søkeord en nettside skal knyttes til i søk, og da selvsagt hvilken plassering siden får organisk på disse.

Uavhengig av hvilket søkeord som brukes går statistisk over halvparten av alle klikk til de tre øverste organiske resultatene. Jo lavere man er plassert på resultatlista, desto mindre trafikk kan man vente seg. Derfor bør man alltid forsøke å komme seg opp blant de fem øverste resultatene på sine søkeord, og dette gjør man ved hjelp av SEO.

 

Optimaliser for søkeren, ikke Google

Søkemotoroptimalisering er et ord som tilsier at man skal optimalisere for Google. Sannheten er at Google ønsker at du skal optimalisere for søkeren. Optimaliserer du for dine potensielle kunder, vil Google belønne deg. Vi kunne derfor like gjerne kalt søkemotoroptimalisering for kundeoptimalisering.

Google er avhengig av at folk over hele verden bruker akkurat deres søkemotor, og har fått sin dominerende posisjon basert på at ingen av konkurrentene deres klarer å levere like relevante resultater i søk. Skulle det komme en dag der Google ikke klarer å være best i klassen, vil brukerne gradvis forsvinne til den nye kongen på søkehaugen.

Så for å holde på posisjonen sin utvikler de hele tiden oppskriften sin på hvordan sider rangeres organisk, og her har du mulighet til å ta din fortjente plass ved å optimalisere for kunden.

Kontakt oss for en prat om SEO og hvordan vi kan bistå din bedrift

Google velger på samme måte som deg

La oss eksemplifisere ved å dra ut i den virkelige verden, nærmere bestemt til et torg der det ligger to frisørsalonger ved siden av hverandre:

Den første frisørsalongen har nyvaskede vinduer, et stort skilt der det står “Frisør”, prisliste utenfor og åpningstider på døra. Innenfor er det rent og ryddig, en rekke hårprodukter i hyllene og en disk der man kan betale med kort eller kontant. Frisøren tar deg entusiastisk imot, lytter til ønskene dine og gjør en god klippejobb. På vei ut får du også et par gode tips til hvordan du kan holde den nye frisyren lengst mulig.

Den andre frisørsalongen har møkkete vinduer, et lite skilt der det står “Einars”, ingen prisliste, ingen åpningstider og en dør som er tung å få opp. Innenfor ligger det hår og støv i hjørnene, og borte ved disken er det limt opp et ark der det står “KUN KONTANTER!”. Klippen du får er like god som i den første frisørsalongen, men ville du ha valgt å gå inn her i det hele tatt?

Den første frisøren optimaliserte for kunden. Det gjorde ikke den andre. Avgjørelsen du tar på hvilken salong du skal velge, stående utenfor de to, er den samme som Google tar når de skal velge plasseringer i søkeresultater, der den fysiske salongen er byttet ut med nettsidene deres.

På samme måte som i den første salongen vil du ha en ren, rask og ryddig side som lett forklarer de besøkende hvilke tjenester og produkter du tilbyr. Brukerne skal lett kunne manøvrere seg rundt for å finne det de er ute etter, og gjennomføre en bestilling eller et kjøp raskt og trygt. Det tekniske må være på plass, reiseveien det samme.

Like viktig er innholdet, på samme måte som frisøren ga gode tips i salongen. Ved å gi god informasjon i artikler og lignende viser du trygghet og ekspertise. Klarer frisøren dette bedre enn alle konkurrenter i søk, kan førsteplassen når folk søker “frisør oslo” være innenfor rekkevidde.

 

Bygg med SEO-kunnskap

SEO handler altså både om de tekniske aspektene ved en nettside, men også hva slags innhold man velger å presentere, og på hvilken måte. Veien til å lykkes i organiske søk er å ha en nettside som leverer en knallgod brukeropplevelse, både hva gjelder brukervennlighet og informasjon.

Vet du hva din potensielle kundegruppe søker etter spesifikt, vil du kunne skreddersy innhold og kundereiser rundt dette. Se på søkeordene og de tekniske elementene som grunnmuren du bygger innholdet ditt på, og du har allerede kommet langt på vei.

 

Oppsummert

  • SEO er optimalisering av en nettside for å få gode plasseringer i søkeresultatene hos søkemotorer

  • SEO er spesielt viktig for å nå dem som vet HVA de er ute etter, men ikke har bestemt seg for HVEM de skal gå for

  • Hundrevis av faktorer bestemmer hvilke plasseringer man får i søkeresultatene
    SEO har både tekniske og kreative elementer, der begge er essensielle for plassering i søk

  • SEO handler utelukkende om organiske (ubetalte) søkeresultater, ikke annonser

  • Optimaliserer du for søkeren, optimaliserer du for søkemotorene

 

LES MER OM HVORFOR SEO-ARBEIDET OFTE STOPPER OPP FOR NORSKE BEDRIFTER

LES MER OM HVORFOR SEO ER EN POTENSIELL GULLGRUVE FOR NORSKE MEDIER

Vil du jobbe med SEO? Vi søker Senior SEO Consultant. Se stillingen her.

Seo-konsulenter

Vil du lære mer om SEO og hva vi kan gjøre for deg og din bedrift? Send oss en mail så tar vi gjerne en kaffeprat.
Lene Møll
Head of SEO
pål kaalaas noa connect
Pål Kaalaas
Senior Manager
august linnerud fredø noa connect
August Linnerud Fredø
Consultant

Les flere fagartikler fra NoA Connect

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram